Közlekedjünk a Tisza-tavon, vigyázzunk egymásra is... Avagy a vízi közlekedés alapszabályai

Lassan érkezik a meleg idő (lassan! – vagy éppen gyorsvonat sebességével). Egyre többen vágynak ki a természetbe, üdülőhelyekre, például a Tisza-tóhoz. Hétvégente tucatjával érkeznek kisebb-nagyobb csónakokat, motorcsónakokat és jet skiket szállító autók. Mindenki boldog, újra szabadság. Ma már csak 20 LE feletti motoros járművekhez szükséges a jogosítvány, de az alapokat minden vízre szállónak ismernie kell.

Ez egy új szezon kezdete. Van, ami változott, van, ami nem.

A hosszú téli esték alatt hajlamosak vagyunk tudásunk egy részét agyunk rejtett részére becsomagolni. Így lesznek, akik környezetüket észre sem véve megszegik a szabályokat. Ez minden évben megtörténik. Ki- és elszabadulunk. Ezt az elmúlt években mind megtapasztaltam. Vízi közlekedési utakon cikázó motorcsónakok és jet skik (ez utóbbiaknak inkább a kijelölt pályákon van a helyük), csatornákon nem lassító járművek. Nemcsak másokat veszélyeztetnek, hanem a természetet is károsítják. Mindazt az élményt is elveszítik, amit a Tisza-tó jelent.

Semmi baj! Segítek! Természetesen nem egyedül. Néhány kérdést, mint állampolgári jogaival tisztában lévő ember, feltettem Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányságnak. Így bár paragrafusokat is idézhetnék, inkább a válaszukból idézek. (Ezúton is köszönöm nekik!) Nem térek ki a kötelező a felszerelésre, táblákra, jelzésekre stb., csak néhány apróságnak tűnő, elemi szabályra.

Kezdjük is!

  1. A vízi közlekedés során, csakúgy, mint a közúti közlekedésben, a jobbra tartás szabályát kell alkalmazni.
     
  2. Általánosságban elmondható, hogy a 20 méternél hosszabb nagyhajó elsőbbséget élvez minden más előtt. A vitorlás kishajónak mindenkivel szemben elsőbbsége van, kivéve a nagyhajóval szemben. Az evezővel hajtott vízi jármű előnyt élvez a gépi hajtásúakkal szemben, de a vitorlásnak és a nagyhajóknak elsőbbséget kell adnia. A gépi meghajtású kishajónak és csónaknak előnyt kell adnia az evezősnek, a vitorlásnak, valamint a nagyhajónak. Azaz az elsőbbségadás sorrendje: nagyhajó, vitorlás, emberi erővel hajtott, majd a motoros csónakok.
    Kép

     
  3. A vízi jármű a Tisza-tónak a Tisza eredeti medrén kívüli területén a tó partjától mért 200 méternél kisebb távolságban, valamint a csatornákban legfeljebb 10 km/h sebességgel közlekedhet, kivéve a kijelölt sportpályák vagy repülőterek vízterületét.

És a nagy vita: jet ski vagy nem jet ski?

Először is, ha betartják többek között az előzőekben leírtakat, akkor nincs jelentősége számomra e kérdésnek. Még jót is tehetnek, hiszen levegőztetik a tó vizét.

A legtöbb esetben mégis azt tapasztalhatjuk, hogy a szabályokat hátrahagyják a kikötőkben, cikáznak, száguldoznak – és a kedvencem, hogy néhányan bömböltetik közben a zenét. Azaz élvezik a természet szépségét.

Ezért most három idézet:

  1. „motoros vízi sporteszköz: olyan sport- és szabadidős célokat szolgáló vízi jármű, amelynek teljes hajótesthossza nem éri el a 4 m-t, elsődleges meghajtását vízsugárszivattyúval ellátott hajtómotor biztosítja, és amelynek rendeltetésszerű működtetését a hajótesten - és nem annak belsejében - ülő, álló vagy térdelő személy vagy személyek végzik, beleértve azokat a vízi járműveket, amelyek bérelt vagy oktatóhajóként is felhasználhatók, amennyiben azok kedvtelési céllal kerültek forgalomba az Európai Unióban” (21/2016. [VII. 12.] 3. § 23.).
     
  2. „Motoros vízi sporteszközt a hajózási hatóság által - az illetékes települési önkormányzat egyetértésével - kijelölt pálya kivételével tilos üzemeltetni” (XLII/2000. 58. § [2]).
     
  3. „Amennyiben a motoros vízi sporteszköz hajótesten mért hossza a 4 métert meghaladja, abban az esetben a jármű tulajdonosa azt a kisgéphajók lajstromába bejegyeztetheti, azaz H-... lajstromszámot kap. Ebben az esetben a kisgéphajóra vonatkozó vízi közlekedési szabályok érvényesek a vízi járműre, azaz ahol a kisgéphajók közlekedési nem tilos, ott a fenti vízijármű is közlekedhet.”

A fenti három ponthoz csak egy apró megjegyzést fűznék hozzá: ha a jet skit használók, minősítéstől függetlenül, betartják a vízi közlekedés szabályait, akkor ők is érezzék jól magukat a Tiszán és a Tisza-tó területén. A szabályok betartása azt jelenti, hogy minden vízi közlekedési és sporteszköz megfér, az elővilág zavarása is csökken (meg nem szűnik!).

Még egy utolsó megjegyzés: Ha piros, akkor stop, ha zöld, akkor szabad az áthaladás!

Tudom, ez jó néhány közlekedőnek újdonságként hat, de attól még szabály, és a vízi közlekedésre is vonatkozik.

Szóval, ha a Tisza-tavon a IV. öblítő zsilipének lámpái pirosan világítanak (a gyengébbek kedvéért kettő is van), akkor biztonságos távolságra félre kell húzódni, hogy a szembejövők áthaladjanak.

Azaz a piros lámpánál a hajókürt nem segít, még a folyamatos használata sem. A kürt hangjára nem vált pirosról zöldre a lámpa, és nem jogosít fel arra sem, hogy piros jelzésnél áthaladj a zsilipen.

Ne a kürtöt használd, hanem a szemedet és az eszedet (talán). 3-5 percen belül zöldre vált a lámpa, és megfelelő körültekintéssel biztonságosan áthaladhatsz. Így mindenki hazaér, és a madarak és békák hangja is érvényesülhet.